Dzisiaj jest: Sobota, 20 kwietnia 2024 r. |  Godzina: 05:29 |

Czechy: Słowacja: Dolny Śląsk:
Góry: Pozostałe:

Strona przetestowana w rozdzielczościach od 1024x768 do 4K. Na przeglądarkach takich jak Firefox, Opera, Google Chrome

Kodowanie znaków:
UTF-8

Twoje IP:
3.142.200.226

KOLOROWE JEZIORKA

Jeziorka są pozostałością po eksploatacji pirytów w XVIII i XIX w., krystalicznych siarczków żelaza (nazywanych złotem głupców), występujących w łupkach serycytowych rejonu Wieściszowic. Z wydobywanego pirytu wytwarzano kwas siarkowy.

Wydobycie zakończono na początku XX w. wraz z wyeksploatowaniem najbogatszych złóż. Wyrobiska kopalni stopniowo wypełniły się wodą. Rozpuszczone w niej związki chemiczne nadały jeziorkom niespotykane zabarwienie. Idąc szlakiem od strony Rędzin, najpierw napotkamy okresowy Zielony Stawek, pozostałość po najmłodszej kopalni Gustav Grube. Schodząc niżej, po ok. 15 minutach przejdziemy lewym brzegiem Błękitnego Jeziorka. Jest niewielkie, ale szmaragdowa barwa wody otoczonej lasem czyni to miejsce bardzo nastrojowym. Stawek jest pozostałością kopalni Neues Gluck (Nowe Szczęście). Po ok. 5 minutach marszu od Błękitnego Jeziorka po prawej stronie wyłaniają się strome ściany najstarszej i najbardziej malowniczej kopalni Hoffnung (Nadzieja). Nagie zbocza, urwiska, skałki, wszystko o żółto-rdzawym zabarwieniu, porośnięte brzozami tworzy niezapomniany charakter tego miejsca. Do tego dodać trzeba purpurowe wody jeziorka, którego barwa pochodzi od związków siarki i żelaza.

PURPUROWE JEZIORKO
Powstało po zakończeniu prac górniczych na obszarze kopalni "Nadzieja". Znajduje się na wysokości 510m. Woda w zbiorniku ma intensywną barwę ciemnoczerwoną stąd zwane jest "Purpurowym Jeziorkiem". Kolor wody związany jest z dużym nasyceniem związkami żelaza. Woda posiada kwaśny odczyn ph=3 i jest w zasadzie roztworem kwasu siarkowego. W ciepłe dni unosi się tu charakterystyczny duszący metaliczny zapach. Łupki o pięknym zabarwieniu i interesującej strukturze są doskonale widoczne na brzegach jeziorka. Skałki w północnej części wyrobiska zawierają wiele minerałów siarczanowych, które powstały z przeobrażenia pirytu. Południowe ściany tych skałek na swoich powierzchniach mają graniaste żółte naskorupienia minerału o zapachu siarki. Jest to uwodniony siarczan żelaza o skomplikowanym składzie chemicznym. W północno - wschodniej części wyrobiska występuje łupek chlorynowy o barwie ciemnozielonej posiadający mniej minerałów pirytu, kwarcu oraz skalenia. Osobliwością obszaru jeziorka są licznie występujące grzyby, szczególnie purchatnica piaskowa, która jest rzadkim i wymierającym grzybem w Polsce.

BŁĘKITNE JEZIORKO
(ZWANE RÓWNIEŻ SZMARAGDOWYM LUB NIEBIESKIM)
To wyrobisko dawnej kopalni "Nowe Szczęście" Znajduje się około 400m do Purpurowego Jeziorka poniżej góry Mnichów, w dolince na wysokości 635m. Nazwa jeziorka pochodzi od zabarwienia wody, która zawdzięcza swój kolor związkom miedzi. Ściany wyrobiska pokryte są naciekami i nalotami minerału pseudocopiapitu. W wodach jeziorka oraz zasilających je potokach panują korzystne warunki dla rozwoju świata zwierząt. Spotyka się liczne gatunki płazów m.in. salamandrę plamistą, traszkę górską i kumaka górskiego.

DOJŚCIE:
Koleją;
wysiadamy w Marciszowie (trasa Wrocław - Jelenia Góra). Od dworca PKP zaczyna się czerwony szlak. Idziemy czerwonym szlakiem tylko kilkanaście metrów, do miejsca gdzie krzyżuje się z zielonym. Skręcamy w lewo i idziemy dalej zielonym, przechodzimy pod wiaduktem kolejowym, dalej asfaltem, polną drogą i znowu asfaltem, dochodzimy do miejscowości Wieściszowice. Za tą miejscowością, znajduje się, na skraju lasu, parking. Za parkingiem kilkadziesiąt metrów dalej znajduje się pierwsze jeziorko. (Od dworca PKP do "Jeziorek" jest około 4km drogi.)

Z miejscowości Raszów - żółtym szlakiem w kierunku Wołka. Szlak ten krzyżuje się na zboczu Wielkiej Kopy z zielonym, którym udajemy się następnie w dół do Kolorowych Jeziorek. Z Rędzin; zielonym szlakiem na Wielką Kopę i dalej w dół do "Jeziorek".
Samochodem: Przez Marciszów przebiega droga nr 370. Jadąc od strony Kamiennej Góry przejeżdżamy przez przejazd kolejowy, jadąc dalej mijamy dworzec PKP który będzie po lewej stronie i jedziemy jeszcze kawałek, aż do komisariatu Policji który będzie po naszej lewej stronie i tuż za komisariatem (przy końcu miejscowości) zjeżdżamy z drogi 370 skręcając w lewo i przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym w kierunku Wieściszowic ok. 3km (wzdłuż drogi prowadzi zielony szlak, który skręca na polną ścieżkę, a następnie znowu powraca na drogę.) Za miejscowością Wieściszowice znajduje się parking tuż przy "Jeziorkach".

Źródło: www.przewodnik.onet.pl oraz tablice informacyjne ścieżki dydaktycznej "Zielonym szlakiem przez kolorowe jeziorka".

Google

Design & powered by Szarafin ©2005-2024 | All rights reserved! | On-line:6 | do góry^